Niet durven zeggen wat je wel/niet wil

Bijgewerkt: jun 25

Herken jij je in deze voorbeelden?


  • Durf je niet gemakkelijk zeggen wat je denkt of wat je wel of niet wil?

  • Schuif je je eigen behoeften wel vaker opzij voor die van anderen?

  • Vind je het moeilijk om je te verzetten tegen onrecht of om op te komen voor rechtvaardigheid?

  • Sluit je je vaak aan bij anderen ook al ben je het niet helemaal met hen eens?

  • Laat je je door anderen vertellen wat je wel en niet moet doen?


Je voelt je hierdoor wel eens gefrustreerd of onrechtvaardig behandeld en je zou het graag anders willen zien.


Toch lukt het je moeilijk om voor jezelf op te komen? Dan is de kans is groot dat je niet voldoende assertief bent.


Wie zijn gedachten, gevoelens en behoeften niet durft uiten communiceert niet assertief maar passief of toont passief gedrag.


Passieve communicatie of passief gedrag, zeg je? Ik leer je hieronder wat dat is, maar ook hoe je wel voor jezelf kan opkomen en duidelijk kan maken wat je wel/niet wil!


Passieve communicatie en passief gedrag


Wie passief is, wil graag elke vorm van onenigheid of conflict vermijden. Uit angst voor de reactie van anderen zeg je niets en stem je in.


Nadelen?


Er zijn heel wat nadelen voor jezelf wanneer je passief communiceert:

  • Je hecht meer waarde aan de behoeften en meningen van anderen dan die van jezelf.

  • Je hebt het gevoel geen controle te hebben over je leven.

  • Anderen lopen over je heen.

  • Het kan anderen ertoe aanzetten om van jou te profiteren. Je voelt je dan bv. vaak opgezadeld met taken die je eigenlijk niet wil doen.

  • Je bent vaak besluiteloos, je laat daarom anderen keuzes maken voor jou.

  • Je hebt het gevoel geen rechten te hebben.

  • Je geeft jezelf vaak de schuld als er iets misgaat.

  • Je houdt je gevoelens te vaak voor jezelf, ook al is de andere gemeen tegen jou of wordt je onrechtvaardig behandeld.

  • Anderen kunnen je moeilijk inschatten en zijn onzeker over jouw gedachten, ideeën en gevoelens.

  • Je voelt je mogelijk teleurgesteld in je relaties.


Voordelen?


Eigenlijk zijn er weinig voordelen aan passieve communicatie. Je bevindt je in een win-verliessituatie, waarbij de ander wint en jij verliest.

  • Je hoeft geen beslissingen te nemen.

  • Anderen vinden je aardig of gemakkelijk in de omgang.


Voor jezelf durven opkomen kan je leren!


Wie duidelijk kan maken wat zijn behoeften zijn, wat hij wel of niet wil of denkt en hoe hij behandeld wil worden is assertief. En... assertief zijn kan je leren!


Je kan leren om:

  • Ervoor te kiezen of je wel of niet aan anderen zegt wat je denkt of hoe je je voelt of wat je wil.

  • Zonder tranen of boosheid om te gaan met kritiek.

  • Conflicten niet uit de weg te gaan uit angst.

  • Grenzen te herkennen en te stellen.

  • Stand te houden in een discussie wanneer jij dat wil.

  • Te onderhandelen of een compromis voor te stellen wanneer je iets gevraagd wordt dat je niet wil.

  • Meer zelfvertrouwen te hebben.

  • Verantwoordelijkheid te nemen voor wat je zegt en doet.

  • Complimenten te geven en te nemen.

  • Positiever te denken.

  • Jezelf even belangrijk te vinden als andere mensen.


Assertiever leren worden


Je kan er gerust zelf mee aan de slag om wat assertiever te leren worden.

Indien je graag ondersteuning krijgt hierbij, biedt DELAVIE twee mogelijkheden:


Individueel


Samen met je stress en burn-out coach leer je in vijf sessies hoe je stap voor stap kan veranderen en meer voor jezelf durft op te komen.


Tijdens een kennismakend gesprek kom je meer te weten over de mogelijkheden en beslis je of je graag van start gaat met het traject.


Groepstraining


Tijdens de groepstraining leer je niet alleen van de stress en burn-out coach, maar ook van elkaar! Met maximum 8 deelnemers leer je hoe je stap voor stap kan veranderen en meer voor jezelf durft op te komen.


Klik op de link voor meer info over de data en inhoud van de groepstraining.


Staat er op dit moment geen groepstraining gepland, maar heb je hier wel interesse in?


Schrijf je dan in voor de wachtlijst indien mogelijk of contacteer me via het contactformulier.