top of page

Een onderzoek bij 150 leerkrachten: Waarom kan werken in het onderwijs zo moeilijk zijn?

Vandaag, op 1 september, begint voor velen een nieuw schooljaar. Terwijl leerlingen hun boeken en rugzakken klaarmaken om terug te keren naar de klaslokalen, is het een geschikt moment om eens te reflecteren op de uitdagingen waarmee de leerkrachten dit jaar weer geconfronteerd zullen worden.


Want... het onderwijs is een nobel beroep dat de toekomst van onze samenleving vormgeeft door kennis en vaardigheden over te dragen aan de volgende generatie en hoewel het lonend kan zijn, wordt het ook geconfronteerd met unieke uitdagingen die veel leerkrachten kunnen uitputten en zelfs tot een burn-out kunnen leiden.


We deden een digitaal onderzoek en vroegen aan 150 leerkrachten wat voor hen de grootste uitdagingen zijn en delen graag met jullie hun top 5 omtrent: 'Waarom kan werken in het onderwijs zo moeilijk zijn?'


1. Hoge werkdruk


"We staan voor een constante hoge werkdruk, voor een groep staan vraagt veel van je aandacht en energie", zegt Wendy. Ze geeft o.a. godsdienst in het tweede leerjaar.


"We hebben daarnaast ook erg veel bijkomende taken, bijvoorbeeld lesplannen voorbereiden, opdrachten beoordelen, rapporten schrijven, ouderbijeenkomsten bijwonen en nog veel meer", zegt Eva. Ze wil aankaarten dat het soms echt een zwaar takenpakket kan zijn.


"Dit alles moet vaak worden gedaan binnen strakke deadlines en dat leidt tot lange werkdagen en heel vaak weinig tijd voor ontspanning. Je zou ervan versteld staan hoe vaak we 's avonds nog laat aan het werk zijn" zegt Maarten, leerkracht in het tweede leerjaar.


2. Diversiteit in de klas


"Klassen zijn steeds diverser geworden, met leerlingen met verschillende achtergronden, vaardigheidsniveaus en behoeften. Het aanpassen van het onderwijs om aan al deze verschillende eisen te voldoen, kan een enorme uitdaging vormen voor leerkrachten", zegt onder andere Yasmin, leerkracht in het zesde leerjaar, maar ze wordt daarbij stevig in haar mening ondersteund door heel wat anderen.


3. Emotionele belasting


"Als leerkracht worden we vaak geconfronteerd met emotioneel veeleisende situaties, zoals het omgaan met leerlingen met persoonlijke problemen, conflicten in de klas en het ondersteunen van leerlingen met speciale behoeften. Deze emotionele belasting kan na verloop van tijd echt zwaar beginnen wegen. Je voelt echt de grenzen waar je tegenaan botst en na erloop van tijd kan dat leiden tot burn-out", zegt Tom. Hij is leerkracht in het hoger middelbaar onderwijs voor technosche vakken.


4. Beperkte middelen


"Onze school heeft te maken met beperkte middelen, dat varieert van verouderd lesmateriaal tot overvolle klassen. Het gebrek aan financiële en logistieke steun bemoeilijkt het hele onderwijsproces en dat zorgt voor stress", zegt Martine. Ze is directeur in een kleuterschool.


5. Maatschappelijke druk en hoge verwachtingen


"De samenleving legt vaak hoge verwachtingen op aan leerkrachten. Ze worden verondersteld niet alleen kennis over te dragen, maar ook opvoedkundige en maatschappelijke verantwoordelijkheden op zich te nemen, terwijl dit eigenlijktoch echt een taak van de ouders is" zegt Sarah. Ze is leekracht in de eerste kleuterklas.



Loopbaanbegeleiding als hulpmiddel voor veerkrachtige leerkrachten!


Als we vandaag, op 1 september, het belang van het onderwijs en de uitdagingen waarmee leerkrachten worden geconfronteerd, erkennen, willen we benadrukken dat ons erkend loopbaancentrum er is voor alle leerkrachten.


We begrijpen de unieke eisen van het leraarschap en bieden professionele loopbaanbegeleiding om je te ondersteunen.


Of je nu aan het begin van je carrière staat of al vele jaren in het onderwijs werkt, we zijn er om je te helpen bij het omgaan met de uitdagingen die je pad kruisen.


Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over hoe we je kunnen ondersteunen in jouw loopbaantraject in het onderwijs.

bottom of page