Oefening: Tot rust leren komen met buikademhaling

Een snelle, oppervlakkige en onregelmatige ademhaling kan een gevolg zijn van stress en kan stressklachten ook verergeren.


Een verkeerde ademhaling speelt vaak een belangrijke rol bij hoofdpijn, vermoeidheid, paniekaanvallen, angst en spierspanningen.


Met de buikademhaling kan je tot rust komen en spanningsklachten verminderen.


De buikademhaling kan je oefenen:


  1. Leg een deken of matje op de grond

  2. Ga plat op je rug liggen, je benen gestrekt en iets uit elkaar

  3. Laat je tenen licht naar buiten wijzen

  4. Leg je armen naast je lichaam, handpalmen omhoog

  5. Sluit je ogen

  6. Richt je aandacht op je adem

  7. Adem door je neus

  8. Leg je hand op de plek die het meest omhoog komt en daalt bij elke in- en uitademing. Als dat je borst is, probeer je ademhaling dan zachtjes naar beneden te dirigeren

  9. Leg beide handen op je buik en laat je ademhaling volgen

  10. Voel hoe je buik bij elke inademing naar boven komt en bij elke uitademing weer zakt.


Vind je de oefening lastig?


Adem in, hou een paar seconden vast en adem zo lang en zo volledig mogelijk weer uit. De volgende ademhaling zal vanzelf meer je buik instromen.


Deze oefening zal een direct effect hebben op je spanningsniveau.