Hoe kan je perfectionisme bij jezelf herkennen?

Bijgewerkt op: 13 jan.

Het herkennen van kenmerken van perfectionisme is een belangrijke eerste stap. Er is natuurlijk niets mis met het stellen van hoge eisen aan jezelf of anderen, maar het moet realistisch en haalbaar blijven en het mag vooral je plezier in het werk, relaties of het leven niet in de weg staan.


Stel jezelf de volgende vragen eens:


  1. Haal ik doelen die ik mezelf stel vaak niet?

  2. Voel ik me vaak gefrustreerd, depressief, angstig of boos als iets dreigt me niet te lukken of als het me niet lukt?

  3. Vertellen andere mensen mij dat ik mezelf te hogen eisen stel?

  4. Zitten mijn eigen normen en waarden me in de weg om mijn deadlines te halen, taken af te maken, anderen te vertrouwen of iets spontaan te doen?

Kan je op de meeste van deze vragen (uitdrukkelijk) ja antwoorden, dan bestaat de kans dat perfectionisme een grote invloed heeft op je denken en doen.


Heb je nood aan ondersteuning of begeleiding bij je perfectionisme? Zou je graag wat meer kunnen genieten van je werk of leven zonder vaak te hoge doelen of eisen te stellen? Heb je het idee dat je je gelukkiger zou kunnen voelen zonder door te schieten in je perfectionisme? Dan kan een stress en burn-out coach of onze driedaagse opleiding perfectionisme je hierbij ondersteunen!


Heb je ons artikel rond kenmerken van perfectionisten al eens gelezen? Dat is zeker ook een aanrader als je geïnteresseerd bent in deze materie!